Vandaag een greep uit de evaluatie die ik ontving van de W.J. Driessen in Grootschermer, waar ik individueel met leerlingen en leerkrachten heb gewerkt met het Team Toppers materiaal. Dit waren enkele reacties van leerlingen en leerkrachten:
`De meerwaarde van de Team Toppers training zit in de persoonlijke gesprekken. Ieder kind voelt zich gehoord. Ook is het goed dat er daarna gezamenlijk wordt besproken en dat de teamrollen duidelijk worden uitgelegd. het geeft ieder kind meer inzicht in zichzelf dan menig ander instrument.`
`Het is goed om te weten dat anders zijn goed is…(en dat het juist helemaal niet handig is dat je allemaal op elkaar lijkt :-)`
`Ik weet nu beter met wie ik kan samenwerken.`
`We hebben vaker als groep hulp gehad, maar toen werd er verteld wat we moesten doen. U bent de eerste die eerst naar ons allemaal apart heeft geluisterd voordat u begon. Dat was heel fijn.`
`Fijn dat stille kinderen ook een stem krijgen in deze training, soms met en soms zonder woorden.`
Rose Zonneveld van Leerprikkels in St. Pancras
`Afgelopen jaar ben ik in ons team bezig geweest met de Belbin team rollen. Ik heb iedereen via de lijsten gescoord en daarna hebben we via het Team Toppers spel gekeken naar onszelf en onze rol in het team. Het was goed te merken dat iedereen zichzelf herkende. Het waren, zoals gebruikelijk in het onderwijs, erg veel groepswerkers. Deze hebben we gevraagd wat los te laten en met hun andere rollen aan de gang te gaan. Het blijft een proces om naar jezelf te kijken en te zien hoe je reageert in de groep. Ook in de groep te accepteren hoe iedereen is. Aankomend schooljaar gaan we verder, we gaan dan ook kijken wat ieders rol voor de groep is. Hoe werk je met de groep, wat is groepsdynamiek en de rol van de leerkracht en leerling.`
Els van der Geld, docent basisschool
`In mijn praktijk waar ik kinderen begeleid vanuit de Jeugdzorg, maak ik veel gebruik van de Belbin Team Toppers. Het is waardevol materiaal om kinderen meer inzicht in zichzelf, maar ook in anderen te geven. Kinderen leren hoe groepsprocessen werken en leren heel bewust hun eigen talenten benutten binnen die processen. Deze bewustwording leidt meer dan eens tot gedragsverandering, succeservaringen en het vergroten van het zelfvertrouwen van de cliëntjes die ik mag begeleiden. Ik vind de Team Toppers een echte aanrader om mee te werken!
Christel Raats, BureauCiC – Jeugd-en gezinsprofessional SKJ / specialist (hoog)begaafdheid
`Vandaag heb ik in mijn Jonge Moedergroep kort de teamrollen behandeld en ze met het materiaal hun teamrol(len) laten ontdekken. Ze vonden het geweldig! Het gaf ze inzicht waarom hun initiatieven niet van de grond komen en zette ze aan om meer en vooral beter naar elkaar te kijken. Dus, zelfs nu al zonder dat ik er al te diep op in kon gaan met ze, succes. En ze legden zelf de link dat ze in sollicitatiegesprekken hun natuurlijke rol zouden kunnen noemen. Leuk toch? Het is een verhelderende en leerzame training. Een aanrader voor iedereen die in of met groepen werkt. Zeker in het onderwijs, waar leerlingen veel in groepjes werken. Met de juiste groepssamenstelling kan veel frustratie worden voorkomen en ervaren de leerlingen dat iedereen er toe doet.`
Thirza Zellerer, directeur Open Your Eyes Alphen aan den Rijn
`Herkenning, verwondering, een lach en een traan, dat lokte deze training uit. Toch weer dingen geleerd over mezelf en hoe ik die kan inzetten. Ook veel handvatten en mooi materiaal om mee aan de slag te gaan in mijn coaching trajecten. Hoe dat weet ik nog niet precies, maar genoeg inspiratie daarvoor opgedaan, ik kan aan de slag. En wat was het gezellig met al die groepswerkers 😉`
Franny Neggers Fortafido te Eindhoven

Monic Hofman, docent
`Vandaag heb ik in mijn Jonge Moedergroep kort de teamrollen behandeld en ze met het materiaal hun teamrol(len) laten ontdekken. Ze vonden het geweldig! Het gaf ze inzicht waarom hun initiatieven niet van de grond komen en zette ze aan om meer en vooral beter naar elkaar te kijken. Dus, zelfs nu al zonder dat ik er al te diep op in kon gaan met ze, succes. En ze legden zelf de link dat ze in sollicitatiegesprekken hun natuurlijke rol zouden kunnen noemen. Leuk toch? Het is een verhelderende en leerzame training. Een aanrader voor iedereen die in of met groepen werkt. Zeker in het onderwijs, waar leerlingen veel in groepjes werken. Met de juiste groepssamenstelling kan veel frustratie worden voorkomen en ervaren de leerlingen dat iedereen er toe doet.`
Thirza Zellerer, directeur Open Your Eyes Alphen aan den Rijn
`De Team Toppers masterclass was erg leerzaam. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven over mezelf met mijn talenten en valkuilen. Het is een bruikbare methode die nu ingezet kan worden bij groepen jeugd om beter samen te werken op school, clubs, enz. en het is ook een mooi inzetbaar middel om individuele kinderen inzicht te geven om hun talenten te leren kennen. Docent Marion van de Coolwijk toont haar inzicht en kennis van de teamrollen, ondersteunt waar nodig is en geeft de ruimte om onze teamrollen te ontdekken en benutten. Ik heb zin om hiermee aan de slag te gaan!`
Petri Schipper, leerkracht en directeur De wijze van leren, Limmen
`Je komt erachter wat je teamrollen zijn, hoe je die rollen kunt herkenne en in sommige gevallen hoe je daarop in kan spelen. `
Angela Humme, docente handvaardigheid, Copernicus SG Hoorn
`De teamrolprofielen van Belbin geven een juiste weergave van iemand.`
G. Heijerman, docente Nederlands Clusius College Purmerend
`Heerlijk, nu praktisch materiaal in spel en vele werkvormen. Belbin teamrollen bekend bij vele bedrijven, nu geschikt gemaakt voor jongeren en het onderwijs. Ik kan niet wachten om het materiaal en de theorie in te gaan zetten en te onderzoeken hoe dit ook geschikt is voor Voortgezet Speciaal Onderwijs! Een welkome aanvulling op de voorbereiding van (deze) jongeren op een plek in het regeliere HBO, MBO en de toekomstige werkplek.`
Netty Sommeling, docent/projectleider onderwijsconcept Mariëndael Arnhem
`Alles in de cursus is bruikbaar zowel in de klas als binnen het team op school, maar ook voor mij als persoon.`
Marijke Stenger, leerkracht PO, Onderwijsgroep Amstelland
`In korte tijd een helder inzicht in hoe je in teamverband elkaars kwaliteiten in kunt zetten.`
Sandra Kerkhof, afdelingsleider SG Copernicus Hoorn
`Heel herkenbaar, zeker als de actrice als leerling binnenkomt in verschillende teamrollen en meldt waarom ze te laat is.`
Docent biologie, Atlascollege
`Een boeiende, zeer leerzame training. Heb weer meer inzicht in mijn persoonlijkheid gekregen. En er is weer bevestigd dat iedereen (alle type mensen) er toe doet en ook nodig is in een team.`
Averil Verkaik, Averil Design Heiloo
`Ik ben met het teamrolmodel aan de slag gegaan met het docententeam. Er was direct herkenning bij veel collega’s. Bij de oefening waarbij men elkaar kwaliteiten toebedeelt, zag je meteen veel verschil hoe men dingen aanpakt. Twee knipten eerst alles uit en sorteerden dit op hun tafel, anderen hadden een rommeltje op hun plek. Een paar gingen namen achterop schrijven, anderen hielden alles verborgen. Bij de vraag of ze de gekregen kenmerken herkenden, ontstond al een mooi gesprek.`
Els van der Geld, docent en Team Toppers trainer
`Moe moe moe. Dank je wel voor deze inzichtgevende en inspirerende masterclass. Ik ga er mee aan het werk. Dit zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen in het onderwijs.`
Frits van Oostenbrugge, co-trainer/traningsacteur, Breukelen
`Van sommige collega`s krijg je een duidelijke bevestiging over de rollen die bij ze passen. Een paar collega`s op deze manier beter leren kennen.`
Anne-Marie, docent muziek Copernicus SG
`Het algemene idee van de Belbin teamrollen is een aanvulling op het functioneren van je team!`
Patrick, docent LO Atlascollege